משבר ה”קורונה” שיבש את חיי היום יום לרובנו, באופן שלא ראינו עד היום. אחד ההיבטים היותר כואבים של שינויים אלה, הוא היבט התחבורה.
זאת, מאחר שרבים כל כך תלויים בה באופן שוטף, דוגמת עובדים בהגעה למקום עבודה מרוחק או סטודנטים בדרכם לאוניברסיטה.
ישנם כמובן גם מקרים חד פעמיים של צורך קריטי בתחבורה, דוגמת הגעה לבדיקות רפואיות.
זו היא תמונת מצב מעשית, של הפתרונות השונים לנושא ההתניידות בזמן הקורונה:
רכב פרטי
גמישותו של הרכב הפרטי כפתרון התניידות, בולטת מאוד במצב הנוכחי. הכל משתבש, אבל אם יש רכב פרטי, ניתן בדרך כלל להמשיך ולתפקד.
השימוש ברכב פרטי מוגבל לעד שני נוסעים. יוצאי דופן לגבי תקנה זו, הם קבוצת נוסעים שכולם גרים באותו בית או נוסעים שעובדים במקומות עבודה חיוניים.
ישנם כמובן מצבים, שבהם רכב פרטי לא זמין ברשותנו ונזדקק לפתרונות זמניים, דוגמת תחבורה ציבורית או השכרת רכב.
זה יכול לקרות למשל, כאשר אין לנו רכב או כשהרכב במוסך.
אגב, אם יש רכב פרטי, אבל השימוש בו צומצם או הופסק לגמרי בעקבות המצב, חשוב לשים לב להניע אותו מדי פעם, בכדי לשמור על המצבר.
השכרת רכב
מי שאין ברשותו רכב פרטי, יכול לפנות לערוץ דומה וזמין – השכרת רכב לטווח ארוך. בהשכרת רכב, אתם חוסכים לעצמכם “כאבי ראש” של התניידות בזמן הקורונה וגם כאבי ראש טכניים וכספיים, סביב הבעלות על רכב. כמובן, השכרת רכב לא חייבת להיות לטווח ארוך וניתן למצוא אפילו השכרת רכב ליום אחד.
חשוב להזכיר, ששימוש ברכב אישי (בין אם פרטי או מושכר), מהווה דרך “לעקוף” את כל הסרבול הנוכחי של התחבורה הציבורית.
זאת, מאחר שהרכב האישי יכול להגיע לכל מקום.
בשונה מכך, מי שמשתמש בתחבורה ציבורית, נאלץ פעמים רבות לשלב אמצעים שונים – למשל להגיע עם הרכבת מעיר לעיר ומשם להמשיך ליעדו באוטובוס עירוני.
כך שדי בשינוי תקנות לגבי אחד מאמצעי התחבורה בהם משתמשים וכבר משתבש כל התכנון.
מוניות
מוניות הן הפתרון הקלאסי, לנסיעות חד פעמיות. בתחילת משבר הקורונה, התקנות אסרו תחבורה ציבורית, אך התירו נסיעה במוניות.
אלא שגם זו הוגבלה והיא עדיין מוגבלת, לנוסע אחד בלבד בכל מונית. יוצא הדופן הוא מצב בו דרוש מלווה, למשל לצורך רפואי כלשהו.
בנוסף לכך, יש נהגי מוניות שמצמצמים את העבודה מיוזמתם.
זאת, מאחר שהמונית היא חלל צפוף למדי, כך שגם נסיעה עם נוסע אחד בכל פעם מהווה סיכון מתמשך עבור נהגי המוניות.
אוטובוסים
השיבושים בפעולת האוטובוסים בעקבות הקורונה, עירוניים כמו גם בינעירוניים, רבים ומשמעותיים במיוחד.
ראשית, הגבלת מספר הנוסעים ל-20, שהם כשליש בלבד מקיבולת האוטובוסים, פגעה ישירות בסיכוי להשיג נסיעה
באוטובוס ולצאת איתה בזמן (אם האוטובוס כבר מלא, נאלצים לחכות לבא בתור).
ימי השרות הוגבלו לימי השבוע והשרות הופסק בשעות הערב. בנוסף, כבר לא ניתן לשלם ישירות לנהג, דבר שמסבך את העניינים עבור נוסעים מזדמנים.
הנוסעים אמורים להשתמש ב”רב קו” עבור הנסיעה – אותו כרטיס מגנטי, שהיה אמור לפשט עניינים למי שנוסע בתחבורה ציבורית באופן קבוע.
במצב הנוכחי, הוא בעיקר מסרבל את השימוש באוטובוסים עוד יותר.
רכבת
הרכבת יכלה להיות ערוץ שמקל על התחבורה הציבורית בזמן משבר זה, באופן ניכר. היא בנויה להסיע כמויות נוסעים גדולות במיוחד, בין יעדי מפתח מרכזיים ורבים.
בפועל, המצב הפוך והרכבת אמורה לחזור לפעילות סדירה רק בראשון ליוני.
בינתיים, היעדר שרות הרכבות הוביל ומוביל להגברת העומס על נתיבי תעבורה אחרים.
נקווה שבשבועות הבאים המצב יחזור לקדמותו בהדרגה, מאחר שלרכבת פוטנציאל משמעותי להקלה על רבים – סטודנטים, חיילים ועוד.
אופניים
כפתרון התניידות, האופניים הם פתרון מצוין וזול, שנמצא היכן שהוא בין הרכב הממונע לבין ההליכה ברגל.
אלא שתקנות הקורונה בישראל מגבילות יציאה מהבית לפי מטרת היציאה ומגבילות פעילויות ספורט שונות.
לדוגמא – רכיבה על אופניים בתוך ריכוזי אוכלוסיה. כל זאת, למרות שיש לא מעט מדינות, אשר מתירות פעילות מסוג זה, לכל הפחות
לאור תרומתה הבריאותית (שתורמת גם לעמידות בפני מחלות דוגמת קורונה).
לסיכום – מומלץ להתעדכן בהתפתחויות. אם מדובר באופניים חשמליים שמושבתים עקב המצב, בכדי לשמור על הסוללה במצב
מיטבי, מומלץ שהיא לא תהיה מחוברת קבוע לטעינה ולא טעונה באופן מלא.
הקורונה טובה לבריאות
לעתים, ניתן פשוט ללכת ברגל. אולי למשל, התרגלנו לנסוע בתחבורה ציבורית למרחק לא רב וניתן להחליף זאת בהליכה.
במצבים כאלה, מגבלת ההתניידות שהמצב הנוכחי כופה עלינו, הופכת ליתרון בריאותי.
מצד שני, מזג האוויר הולך ומתחמם, דבר שבוודאי לא תורם לעידוד ההליכה בחוץ.
מצד “שלישי”, ביחס לתחבורה ציבורית, בה יש סיכון גדול במיוחד להידבקות, הליכה עם שמירת מרחק יותר בטוחה.
הערת סיום
כבר ראינו עד כה, שתמונת המצב בנושא זה דינאמית מאוד והדברים משתנים בקצב גבוה.
מסיבה זו, חשוב להתעדכן קרוב ככל האפשר ליציאה לדרך, באמצעות מקור מידע אמין.